WB Lyon | Exell de beste, Bram Chardon tweede

0
65

Na een nek-aan-nek race met de Australiër Boyd Exell behaalde Bram Chardon vanavond tijdens de eerste Wereldbekerwedstrijd van dit seizoen in het Franse Lyon een mooie tweede plaats. Boyd Exell won, Koos de Ronde had vandaag zijn dag niet en werd vierde.

Internationaal level 4 parcoursbouwer Jeroen Houterman had een mooi en vloeiend parcours ontworpen voor de zeven menners: “Het is de eerste wedstrijd van het seizoen en na mijn ervaring van vorig jaar in Lyon heb ik geprobeerd het parcours eenvoudig te houden.” Uiteindelijk bleek het parcours zeker niet te makkelijk en het bevatte voldoende keuzemogelijkheden voor de vierspanrijders, wat resulteerde in een mooie wedstrijd.

Winning Round: Exell veel sneller dan in round 1

Nadat Bram Chardon in de eerste omloop de snelste tijd neerzette én foutloos bleef, kwalificeerde hij zich evenals Exell en de Hongaar József Dobrovitz voor de tweede manche over hetzelfde parcours, waarin het drietal weer op nul begon. Eerste starter Dobrovitz kwam met teveel fouten uit de ring, waarna het de beurt was aan Boyd Exell. Onder toeziend oog van het zeer enthousiaste publiek in Lyon reed de vijfvoudig Wereldkampioen maar liefst zeven seconden sneller dan zijn eerste manche. Er viel wel een pechballetje. De eindscore van Exell kwam daardoor op 142,70 te staan.

“Kijken waar het span staat”

Laatste starter Bram Chardon tikte in het begin van het parcours al een balletje van de kegels. Toen er even later nog een balletje viel, werd duidelijk dat Chardon genoegen moest nemen met de tweede plaats: “Ik wilde in eerste instantie op safe gaan, maar nadat Dobrovitz de fouten maakte, wist ik dat ik wat meer lucht had en wilde ik iets meer risico nemen en kijken wat er in dit span zit. Ik reed vandaag met drie dezelfde paarden als vorig jaar en de merrie van mijn vader erbij.”

“Conditioneel nog wat werk”

De wereldbekerwinnaar van vorig jaar legt uit: “Ik voelde wel de druk van Boyd, maar op de eerste wedstrijd moet je vooral vooruit kijken. Volgende week rijden we alweer Maastricht en ik was al verzekerd van de top drie. Ik wist dat als ik normaal zou rijden, ik tweede kon worden en de eerste punten kon pakken richting de finale. Ik merkte dat mijn span conditioneel nog wel wat sterker kan worden, maar dat is normaal aan het begin van het seizoen. Technisch en qua snelheid zijn ze heel erg goed. Vorig jaar zette ik met dit span steeds hele stabiele rondjes neer en dat wil ik dit seizoen ook weer doen. Volgende week gebruik ik mijn wild card in Maastricht om een nieuw voorpaard in te zetten.”

Miscommunicatie bij De Ronde

Voor Koos de Ronde verliep de wedstrijd in Lyon minder gunstig: “Ik had een pechballetje op poort vier en daarna een miscommunicatie met mijn paarden in de marathonhindernis. Dat was gewoon jammer, het was niet helemaal mijn dag,” vertelt De Ronde, die volgende week in Maastricht ook een ander voorpaard gaat inzetten.

Uitslag Wereldbeker vierspannen Lyon 3 november 2019:
1. Boyd Exell (AUS) 142,70
2. Bram Chardon 148,99
3. József Dobrovitz (HUN) 173,14
4. Koos de Ronde 162,52
5. Jérôme Voutaz (SUI) 170,46
6. Chester Weber (USA) 170,74
7. Benjamin Aillaud (FRA) 174,02

Stand na de eerste ronde
1 Boyd Exell, 10 punten
2 Bram Chardon, 7 punten
3 József Dobrovitz, 5 punten
4 Koos de Ronde, 3 punten

Koos de Ronde start nog in:
Maastricht (NED), 8-9 november 2019
Stockholm (SWE), 29-30 november 2019
Londen Olympia (GBR), 18-21 december 2019
Mechelen (BEL), 29-30 december 2019
Leipzig (GER), 17-19 januari 2020 (met wild card)

Bram Chardon start nog in:
Maastricht (NED), 8-9 november 2019 (met wild card)
Boedapest (HUN), 29 november-1 december 2019
Genève (SUI), 14-15 december 2019
Mechelen (BEL), 29-30 december 2019
Leipzig (GER), 17-19 januari 2020

IJsbrand Chardon start in:
Maastricht (NED), 8-9 november 2019
Boedapest (HUN), 29 november-1 december 2019
Londen Olympia (GBR), 18-21 december 2019
Mechelen (BEL), 29-30 december 2019
Leipzig (GER), 17-19 januari 2020

FINALE: Bordeaux (FRA) 7-9 februari 2020.

Bron: KNHS

Foto: FEI/Dirk Caremans (archief)