Mensport 2 | Menclub De Voornruiters ‘al 25 jaar een geoliede machine’

0
276

Wie in het midden van Nederland spreekt over De Voornruiters denkt vooral aan springsport en dressuur. Maar deze club heeft ook een actieve menvereniging. Met professioneel georganiseerde evenementen op een toplocatie en met alle faciliteiten waar paardensporters van dromen wordt al het werk door vrijwilligers gedaan. Gezelligheid en saamhorigheid staan bij De Voornruiters voorop.

De club typeert zichzelf als een ambitieuze vereniging, gericht op de actieve paardensporter die vooruit wil. Wat ze doen? “We organiseren en faciliteren hippische activiteiten voor en door leden. Daarbij gelden als belangrijke waarden: ambitieus, professioneel, faciliterend, betrokken, thuis voelen.” Met deze formule timmert de club al 75 jaar aan de weg. Maar zo riant als de huidige accommodatie, was het vroeger niet.

Historie

In 1946 werd de vereniging opgericht door Wijnand van Engelen. Deze naam zal veel menners bekend in de oren klinken. De schoenmaker uit De Meern was ook instructeur en examinator voor het koetsiersbewijs. Verder nam hij graag deel aan koetsentochten en menritten. Maar liefst 25 jaar was Van Engelen voorzitter van De Voornruiters. De vereniging begon op een oefenterrein bij Park Voorn, waaraan de club haar naam ontleent. Na verloop van tijd kwam er een eigen accommodatie aan de Zandweg in De Meern, met een twintig bij veertig binnenbak, een gezellige kantine en een buitenbak.

Groot aangepakt

De nieuwbouw rond Vleuten en De Meern rukte op en de club moest verhuizen. Dat werd ambitieus aangepakt. Op Sportpark Rijnvliet werd de grootste paardensportaccommodatie van de regio Utrecht neergezet. Op 10 december 2011 was de feestelijke opening van de nieuwe rijhal, die de naam ‘Wijnand Van Engelenhal’ kreeg. Een grote verrassing voor de trotse oprichter die tot op hoge leeftijd over de vloer kwam in de nieuwe accommodatie. In 2014 overleed hij op 91-jarige leeftijd en werd met koets en paarden naar zijn laatste rustplaats gebracht.

Club voor iedereen

Eén van de drijvende krachten in de vereniging is bestuurslid Bert Schalkwijk. Hij houdt er niet van om in de schijnwerpers te staan, maar verzet achter de schermen bergen werk. Hij is betrokken bij alle grote evenementen van de vereniging, werft sponsors, regelt vrijwilligers en is met zijn medebestuursleden continu op zoek naar innovatie en verbetering.

Wedstrijd- en recreatiemenner

Zo werd in de zomer van 2019 de buitenbak, die niet veel werd gebruikt, omgetoverd tot een tweede rijhal. Dit biedt extra mogelijkheden voor de leden en goede wedstrijdfaciliteiten. “De locatie en onze accommodatie maken De Voornruiters uniek”, zegt Schalkwijk. “Iedereen kan bij ons terecht, van wedstrijdmenner tot recreant. We maken geen onderscheid.”

Ook op zondag

Bijna twintig jaar geleden begon Schalkwijk zelf met mennen. “Ik reed altijd thuis en was op zoek naar een vereniging. Met Wim van Elteren kwam ik terecht bij De Voornruiters, want daar werd op zondag menles gegeven. Die dag van de week was voor mij ideaal.” Oudgediende Kees Oskam vult aan: “Iedereen was door de week druk met zijn werk of bedrijf. Menles op zondag was een gezellig uitje.”

‘Iets voor de menners’

Schalkwijk: “Mij werd gevraagd of ik iets voor de menners wilde doen en of ik menwedstrijden wilde organiseren. Ik heb daar niet zoveel verstand van, maar ik ben wel een echt verenigingsmens. Ik ging aan de slag en we kregen een goed bezochte menwedstrijd met dressuur en vaardigheid op ons buitenterrein. Ik wilde ook indoors organiseren, met alleen dressuur in onze binnenbak. Dat werd ingeschat als kansloos, maar er bleek juist veel animo voor.
Het gevolg was dat onze menclub groeide.”

Nieuwbouw

Bij de ontwikkeling van de huidige accommodatie was Schalkwijk ook nauw betrokken. “Namens de menners werd ik in de werkgroep gevraagd die zich met de nieuwbouw ging bezighouden. Voor mij was er één belangrijk criterium: de nieuwe rijhal moest minstens dertig meter breed zijn zodat hij ook geschikt zou zijn voor menners.” Dat gebeurde. De nieuwe hal werd maar liefst negentig meter lang en heeft een rijbaan in een L-vorm, waarbij een grote en een kleine rijbaan kunnen worden gemaakt.

Het hele artikel lees je in MenSport 2.

Tekst: Magda Coppoolse

Foto: Eveline Roseboom-Meel